• تاریخ : ۶ام آذر ۱۳۹۶
  • موضوع : مذهبی

اکبرنژاد درباره تولد امام عصر(عج) گفت: امام دوازدهم(عج) که در قرآن کریم با عنوان بقیةالله از ایشان نام برده شده هست، در شرایط خاصی متولد شده‌اند و مراقبت و سختگیری شدید و خاص عباسیان نسبت به امام حسن عسکری(ع) سبب شد که تولد آن حضرت مخفیانه صورت گیرد؛ البته چنین نبود که کسی از تولد­ آخرین­ حجت­ خدا آگاهی­ نداشته­ یا پس­ از تولد، آن­ حضرت را ندیده باشد. برخی از شیعیان مورد اعتماد و عده‌ای از وکلای امام عسکری(ع) توفیق دیدن و زیارت آن حضرت را داشته‌اند که جریان برخی از این دیدارها در کتب معتبر به ثبت رسیده هست و هم‌اکنون در دسترس ماست. 

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام با اشاره به بحث غیبت امام عصر(عج) گفت: امام دوازدهم(عج)به اقتضای پاره‌ای از مقدرات الهی بیش از پنج سال در بین مردم حضور نداشت و از آن پس تاکنون در دو مرحله غیبت صغری (کوتاه مدت) و غیبت کبری (بلندمدت) از دیدگان عموم مردم پنهان مانده هست و مردم از فیض زیارت آن حضرت بی‌بهره شده­‌اند و بنا به اعتقاد شیعه امام زمان(عج) هرچند از دیدگان غایب هست، اما در جامعه حاضر هست و ناظر بررفتار و اعمال انسانها هست و در جاهایی که نیاز باشد، آن حضرت از طرق خاص از راهنمایی و مشکل‌گشایی جامعه دریغ ندارد و به امیدخدا در فرصتی که مناسب باشد و اراده الهی تحقق یابد ظهور خواهند کرد.

وی پایبندی جدی به مبانی و معیارهای دینی و انسانی را مهمترین وظیفه شیعیان در ایام غیبت دانست و گفت: آنچه از روایات و دستورات اسلامی استفاده می‌شود این هست که مهمترین رسالت شیعیان در عصر غیبت پایبندی­ جدی­ و عمیق­ به­ مبانی و معیارهای دینی و انسانی­ هست و در­ روایتی از امام صادق(ع) دستوری که به منتظران حضرت داده شده، این هست که در دوران غیبت منتظران باید علاوه بر داشتن حالت انتظار، تقوا و پرهیزگاری از محرمات الهی را رعایت کنند و خود را به برجستگی‌های اخلاقی و انسانی بیارایند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه “این وظایف ما را به این نکته مهم رهنمون می‌سازد که انتظار بدون تقوا و ویژگی‌های برجسته اخلاقی انتظار واقعی نیست و منتظران واقعی باید به این وظایف عمل کنند”، افزود: یکی از ایده‌ها و آمال بشر در طول تاریخ، زیستن در فضا و محیطی توأم با شرایط زیست عادلانه و انسانی بوده هست و این امر یک آرزو برای بشر تلقی می‌شود اما متاسفانه افزون‌طلبی و سرکشی برخی انسان‌های زیاده‌خواه و طغیانگر مانع از تحقق این آرزوی بشری بوده هست و خواهد بود.

اکبرنژاد مهمترین ویژگی رفتاری امام زمان (عج) که در روایات به آن اشاره شده هست، تحقق این آرزوی دیرینه بشری دانست و گفت: تنها در دوران ظهور هست که این آرمان محقق خواهد شد و آرمانشهر بشر که همیشه حکیمان و اندیشمندان از آن سخن رانده‌اند یقینا در زمان امام عصر(عج) عینیت خواهد یافت و در آن زمان انسانیت و ویژگی‌های اخلاقی بر فضای جوامع انسانی حاکم خواهد شد.

وی درباره موضوع آخرالزمان و مهدویت و ارتباط آن با ادیان دیگر نیز اظهار کرد: مهدویت به عنوان یکی از مهمترین حوادث آخرالزمان شناخته می‌شود و تمام کسانی که موضوع آخرالزمان را پیگیری کرده‌اند، آمدن منجی را در این مقطع مورد توجه قرار داده‌اند و مسلمانان، یهودیان و مسیحیان هر کدام به گونه‌ای به این موضوع پرداخته‌اند و امروزه موضوع آخرالزمان و منجی، بخش مهمی از اعتقادات یهودیان و مسیحیان را تشکیل می‌دهد که بر این اساس پیش‌بینی‌هایی داشته و دارند و علاوه بر آن حتی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی این موضوع را لحاظ می‌کنند .

اکبرنژاد ادامه داد: امروزه تحولات پیش‌آمده در جهان و بویژه در منطقه خاورمیانه بی‌ارتباط با این نگرش نیست و پیش‌بینی آمدن منجی برای یهودیان و مسیحیان و حاکمیت پیدا کردن بر کل عالم از سوی آنان بازتابی از این اندیشه هست. پیش‌بینی وقوع پاره‌ای از جنگ‌های مخرب و سهمناک و حتی تلفات زیاد این جنگ‌ها در ارتباط با همین عقیده قابل توجیه هست، نبرد آرماگدون به عنوان یکی از پیش‌بینی‌های ظهور منجی از طرف یهودیان و مسیحیان مطرح شده هست که در آن نبرد تکلیف دنیا مشخص خواهد شد، در همین ارتباط قابل توجیه هست.

رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام در مورد آسیب‌های موضوع مهدویت نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوعات ارزشی و مورد توجه بشر همواره با آسیب‌هایی روبه‌رو بوده‌اند و مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول تاریخ گاهی با آسیب‌هایی مواجه شده هست و امروزه نیز در سطح جامعه می‌توان برخی از این آسیب‌ها را به خوبی مشاهده کرد.

اکبرنژاد با بیان اینکه “معرفی پاره­‌ای از نشانه‌ها بر اساس­ ذوق، سلیقه، حدس و گمان و تطبیق آنها بر موضوعات خارجی که هیچ سندیت صحیحی ندارد و ممکن هست تشویش اذهان را نیز به دنبال داشته باشد، یکی از آسیب‌هاست و می‌تواند ضربه سختی را به باور مهدویت وارد کند”، افزود: تبلیغ برخی از دیدارها با امام عصر(عج) که شاید از استناد و سندیت چندانی برخوردار نباشد می‌تواند دستمایه‌ای برای ترویج بعضی آسیب‌ها قرار گیرد و جامعه ما باید در کنار باور عمیق به مهدویت توجه جدی به این آسیب‌ها داشته باشد، چراکه برخی از روی عمد یا از روی سادگی این آسیب‌ها را مطرح و تبلیغ می‌کنند.

وی وظیفه دانشگاهیان در حوزه مسائل مهدویت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: آنچه که انتظار جامعه از قشر فرهیخته دانشگاهی در حوزه مهدویت می‌رود، این هست که شناختی دقیق و صحیح از جایگاه مهدویت، ویژگی‌های جامعه مهدوی و موضوعات مرتبط با این فکر و اندیشه به دست آورند. گسترش این اندیشه برجسته و والا در بین جامعه و مبارزه جدی و عالمانه با برخی از آسیب‌های فکری این حوزه، رسالتی مهم برای عالمان و اندیشمندان جامعه هست.

انتهای پیام

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما